KLM is nu semi-officieel een staatsbedrijf. Laten we dan meteen even doorpakken. Om te beginnen met een nieuwe topman.27-06-2020

Pieter Elbers moet nu zo snel mogelijk vervangen door Roger van Boxtel. Met het reddingsarrangement voor de KLM is definitief duidelijk dat de nationale luchtvaartmaatschappij óns risico is, en niet dat van de aandeelhouders. Dat zijn we trouwens ook al. Waarom we KLM redden: de overstapfunctie van Schiphol en 'enkele tienduizenden banen'. Wat je ook van de luchtvaart vindt: dat zijn fatsoenelijke doelstellingen.

Kortom: KLM is een logistiek massamobiliteits-bedrijf met publiek belang en een publiek risico, dat drijft op landingsrechten die de overheid voor haar moet regelen. Als marktorganisatie kan ze niet anders dan falen onder de steeds weer optredende verstoringen. De KLM heeft enkele tienduizenden werknemers en afnemende publieke steun. Net als NS, toen Roger van Boxtel aantrad. Even ter herinnering: toen de Corona-Noodrem ons land half stillegde nam de NS en haar personeel gewoon zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vanzelfsprekend. De topman van de KLM had daar heel wat meer moeite mee. Weet u nog, dat gedoe met die bonussen en piloten die hun belasting niet netjes in Nederland betalen? Laten we het onszelf makkelijk maken: KLM onder hetzelfde regime, alle piloten ambtenaar, en een topman die bereid is het werk te doen op de voorwaarden van de wet normering topinkomens. Gelukkig is van Boxtel net beschikbaar.

Deel dit artikel

Nieuwe artikelen in je mailbox?

Meld je aan voor de nieuwsbrief
« Vorige | Terug | Volgende »